Politicus van de Week #6: Stientje van Veldhoven

Iedere week gaat de eeuwige roem naar een politicus die de afgelopen dagen de aandacht naar zich heeft toegetrokken. Positief of negatief. Dit keer is de politicus van de week (tromgeroffel): Stientje van Veldhoven!

De staatssecretaris van Infrastructuur (een duur woord voor verkeer) en Waterstaat (D66) wil in 2040 een betere verbinding tussen de negen grootste steden. Zit jij (beter gezegd: sta jij) ook vaak in een drukke bus of met alle reizigers als sardientjes in de trein naar school? Nou, wij ook. Dat wil de staatssecretaris veranderen. De komende tien jaar zijn er waarschijnlijk nog eens 500.000 (!) mensen die het ov gaan gebruiken. Maar dat is niet het enige waar de staatssecretaris rekening mee gaat houden. Zo wil ze dat meer mensen met de trein gaan in plaats van het vliegtuig. De trein is het minst vervuilende vervoersmiddel, naast lopen en fietsen natuurlijk. En (uiteraard) moet dit gewoon betaalbaar blijven.

Kijk, dit moet dus worden voorkomen:

#Hoedan
De Randstad met Breda, Eindhoven, Nijmegen, Zwolle en Arnhem zijn steden die Van Veldhoven centraler wil maken met treinen die om de 10 minuten vertrekken. Hetzelfde is al een succes tussen Amsterdam en Eindhoven. In een interview met de Volkskrant legt de politicus uit dat het een soort ”metro-achtige verbinding” gaat worden. Om andere steden en dorpen niet uit te sluiten, ontstaat er door die verbinding een groot knooppunt tussen de negen grootste steden. Hierdoor kunnen regionale en lokale bussen/metro/trams beter aansluiten op het grote netwerk.

10 minuten
Stel: De trein gaat om 15:00 en het is een halfuur fietsen, maar het is nu al 14:35 uur. Blijf ik nog even op school wachten of ga ik me nu haasten? Herkenbaar? Voor veel mensen is het dagelijks rekenen hoe laat ze weg moeten om de trein te kunnen halen. Maar, zo zegt de staatssecretaris, door iedere tien minuten een trein te laten rijden is er net zo veel flexibiliteit als met de auto naar werk of school gaan. Hierdoor hoef je minder te stressen en rekenen, want wat maken die tien minuten nou weer uit?

Twijfelachtig
Het valt nog te betwijfelen of de mooie toekomstplannen worden gehaald. Zo is het een enorm duur en moest Van Veldhoven afgelopen week al mensen teleurstellen. De internationale verbinding Amsterdam-Berlijn kan pas na 2030 met een uur worden verkort. Nu doe je er nog 6,5 uur over en dan klinkt even op en neer vliegen (in minder dan een uur en goedkoper) meer als muziek in de oren.

Laten we in de tussentijd hopen dat het Nederlandse ov geen Japanse vormen gaat aannemen:

Check dit ook

Start typing and press Enter to search